Fortsätt till huvudinnehåll

Kapelgarderob 2024

Då var det dax att revidera min kapselgarderob inför 2024! Detta gör jag en gång om året. Det var under 2020 som jag först kom i kontakt med begreppet "kapselgarderob" och har sedan dess kört på detta. Undrar du var det är? Se mitt tidigare inlägg om detta här! 

Att för mig ha en kapselgarderob, har givit mig följande

  • alla kläder kan matchas med allt, vilket gör det  lättare att på morgonen välja ut kläder (ingen stress) 
  • det blir enklare att packa inför resor, eftersom allt matchas med allt numera 
  • jag satsar mera på kvalitét istället för kvantitet numera (dvs jag har flera kläder i exempelvis merionull eller så har jag köpt en fin klänning i ett dyrare märke, istället för att ha ex 5 olika klänningar som är "halvdana")
  • jag köper/shoppar inte kläder som jag gjorde tidigare, och om det är något jag funderar på att köpa, funderar jag en extra gång om det verkligen behövs  

Hur går jag då tillväga för att revidera min kapselgarderob? Jo jag gör följande: 

1. Tar ut ALLA kläder och lägger på sängen 

2. Går igenom plagg för plagg och ställer mig frågan

  • har jag använt denna under året som gått (eller flera år som gått)
  • kan jag ha den (eller är den för liten/för stor) 
  • är det ett plagg som jag tycker om/ger mig "sparks"? 
  • är plagget helt (om det är trasigt så är risken att du inte använder det) 
De plagg som jag väljer att inte fortsätta använda, ger jag bort eller säljer (oftast via Sellpy). 

3. Om jag ska spara plagget, händer jag tillbaka den i garderoben och noterar det i min bujo/bullet journal/anteckningsbok. Här finns det också noterat om det är ett sommarplagg, gjort i merionull, ull, silke, siden osv.  

4. När jag gått igenom alla kläder, gör jag en inventering på om det är något som jag saknar. Därefter gör jag en notis om vad det är jag saknar så jag kan köp in i det i framtiden.  

På bilden nedan ser ni min kapselgarderob efter att inventeringen är gjord.
Längst upp har jag även som prickar med vilka "mina" färger är. 
De gula post it lapparna, är sådant som jag planerar att köpa in i framtiden. 
Träningskläder och övriga "outdoor" (frilufts) kläder är inte med i detta, utan går utanför. 





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärta fyllt med rosor och egentextat satinband

Inför min pappas begravning, gjorde jag detta oasis hjärta fyllt med röda rosor samt textade bandet själv. För mig blev det en personlig gåva att ha gjort det själv, samtidigt som det kostade mycket mindre än om man beställt från en blomsterhandlare. Just röda rosor var min pappas favorit blomma. Oasishjärta fyllt med röda rosor till min pappsi Du behöver: Oasis hjärta (jag köpte mitt via kalasdekorationer.se)  Röda rosor (jag använde ca 50 st rosor till detta hjärta) Gröna blad av något slag ex murgröna (till sidan). Jag hittade ingen murgröna med hittade en annan sort som jag använda mig av. Nålar (om du behöver fästa det gröna)  Vitt satin band 75 mm (jag köpte en rulle via kalasdekorationer.se) Penna att texta med (guld samt svart)  Sax  Gör så här:  Oasishjärtat  Gör hjärtat dagen innan den ska ges bort.  Lägg oasis blocket i badkaret och låt den suga upp vattnet i 1-2 timmar.  Lägg oasis blocket på tidningspapper när du arbetar med den. Oasis hjärt

Personlig tavla (Word cloud)

Det finns många sidor på internet, där du själv kan skapa word clouds, dvs du tar en bunt med ord och sen fixar programmet på internet resten. Jag föredrar Wordle, som är enkel att använda. Gör så här: 1. innan du går in på internet, öppna word eller annat text program och skriv ned det du vill ha med. Ett förslag är exempelvis text till din make, fru, barn eller bästa vän är. Ex ord som beskriver dessa personer, som exempel: Maria, Fru, Syster, Kreativ, Dansar, Segling, Resor, Böcker osv. Det är bra spalta upp i ett skrivprogram innan du börjar, så du har det klart för dig. 2. gå in på wordle (se länk upptill) och klistra in alla ord. De ord som du vill ska synas större, skriver du in flera gånger. Ex, vill du att ordet Maria, ska stå jätte stort, skriver du Maria flera gånger (ex Maria Maria Maria Maria Maria). Ta sedan andra ord och skriv in dem mindre antal gånger. Prova dig fram. 3. Klicka på "create". Sen kan du ändra font (= typsnitt) samt färg och hur d

Toalettbomb

Att använda bikarbonat i städningen är både effektivt, billigt men också miljövänligt! Här kommer ett recept på toalett bomber som du har i din toalett för rengöring! Om du vill använda enbart bikarbonat för rengöring i kök och badrum kan du enbart lägga lite bikarbonat på en fuktig trasa och sedan gnugga på ytorna. Därefter skölj med vatten. Om du har en fläck som inte går bort trots detta kan du blanda en "pasta" som består av tre delar bikarbonat, en del med vatten. Lägga detta på området och därefter gnuggar du igen med trasan. Skölj sista av med vatten. För att göra toalettbomber behöver du: 1,5 dl Bikarbonat  0,5 dl Citronsyra Eterisk olja, ca 80 droppar ex Citron  Vatten Silikonform  Vinyl vantar  skål  mått  Bikarbonat och citronsyra finns bland kryddorna i vanlig matvarubutik.  Gör så här: Blanda bikarbonatet med citronsyran i en skål. Jag använde vinyl handskar för blandningen.  Tillsätt eteriska olja och blanda väl.  Blandningen är klar n