Fortsätt till huvudinnehåll

Min BuJo (Bullet journal) för 2023

Det nalkas ett nytt år och jag har nu påbörjat planeringen av min nya BuJo (Bullet Journal) inför 2023. 

Vad ska jag ha med i min nya BuJo bok? 

Inför den nya boken så har jag gjort följande
  • summerat året som gått med något som författaren Ryder Carroll kallar för "Chapter ritual" som innehåller en "Chapter log" och "Chapter reflections". Kika gärna vad detta är via hans youtube kanal, klicka här!
Genom att göra denna Chaper Ritual, så vet jag nu 
  • vad som fungerade i min tidigare BuJo bok
  • vad som vad som inte alls fungerade i BuJo boken
  • vad jag önskar mer av i livet
  • vad jag önskar mindre av i livet

Vilken anteckningsbok ska jag ha? 

Detta blir min 6:e BuJo bok och jag har använt lite olika. Jag har använt en böcker från Paper Blanks, en från Notebooktherapy.com, från Ryder Carrolls Bujo (1 versionen) samt Leuchtturum1917. Till min bok för 2023 beslöt jag mig för den nya versionen som Ryder Carrolls givit ut, då storleken är perfekt, sidorna är lagom tjocka, det finns sidnumrering samt små markeringar på varje sida var mitten är osv (vilket hjälper till när man skapar layouter och ritar/skriver). 

Vad är nytt i min bok för 2023? 

  • Sommaroutfit - jag strävar att ha få plagg  som möjligt och som matchar med varandra. Så genom att planera sommarkläderna, så köper jag inte på mig något i onödan och kan packa väldigt få kläder i min resväska när vi är ute och reser!
  • webbsidor - som jag ska komma ihåg att besöka 
  • anslagstavla - kan vara sånt jag kommer på och behöver någonstans att skriva ned det. Tidigare har jag samlat allt sånt via post-it lappar som jag satt i början av boken
  • wishlist och giftlist - vad jag vill köpa/ha samt vad jag snappat upp att min familj önskar sig/vill ha - vilket hjälper mig när man ska köpa present inför födelsedagar samt julklappar
  • friluftsbingo - vill bli mera aktiv ute i naturen/vandra och detta är ett bra sätt som funkar för mig
  • packningslista som är "återanvändningsbar"! 
  • middagsplan för 6 veckor - underlättar vid middagsplaneringen
  • get your daily D.O.S.E - av "Happiness Chemicals" 




Upplägg per månad

Jag kommer ha följande upplägg, vilket fungerar för mig
  • 1 sida månadsöversikt 
  • 1 sida "Gratitude" och "Minnen" 
  • 2 sidor (ett uppslag) per vecka 
  • 2 sidor för "månaden i bilder" (jag skriver ut minibilder och klistrar in) 
I december är månaden lite längre, så jag har med följande sidor (4 sidor extra bara med "jul"):
  • 1 sida med Julaktivitet/Julkort 
  • 1 sida med Julpyssla/Julbaka
  • 1 sida för Julbordsplanering inför julafton 
  • 1 sida för Julklappsplanering 

Mina Collectionssidor 

Förutom det jag nämnt ovan har jag också med följande i min BuJo för 2023: 
  • Mål för 2023
  • Boklogg - vad jag vill läsa och vad jag läst
  • Pyssellogg - vad jag pysslat
  • Min kapselgarderob - revision sker 1 gång per år
  • Planering av sonens kläder - vad har jag, vad ska köpas in 
  • Mina vänner - vilka träffar jag, hur ofta
  • Enklare liv - vad kan jag göra gällande ekonomi mm för att leva ett enklare liv utan stress 

Smarta tips! 

Washitejp vid Futureloggen 
På första sidan av min Futurelog har jag en washitejp som går på långsidan. Detta hjälper mig sedan när jag ska gå tillbaka till den. Speciellt bra är detta i de anteckningsböcker som (tyvärr) inte har några sidosnören inbyggda. 



"Linjal" din hjälpreda 
Detta blir din hjälpreda när du skapar nya sidor - där du istället för att behöva räkna - redan har delat upp sidan på mitten, en tredjedel osv. Du kommer också ha hjälp av den när du skapar månadsöversikten. 

Det du gör är att du tar en sida från boken och klipper till en "linjal". Därefter märker du ut på din linjal det du behöver för det du ska markera vågrätt samt lodrätt. Jag har också markerat (med en överstrykningspenna) markeringen för månadens dag 1-31 så slipper jag sitta och räkna varje gång jag ska skapa nytt månadsuppslag. Jag satte också fast en washitejp längst upp på min hjälpreda, så hittar jag den lätt (har de längst bak i boken). 



Till återanvändningsbara listor 
Om du har listor som du tänker dig att du kan använda dig av flera gånger under året (som i mitt fall, en packningslista) så kommer här ett mycket smart tips! Skriv ned listan och sedan, längst ut när man "kryssar i" - sätter du en tejpbit över. När du sedan använder listan, använder du en penna som du kan sudda ut. Och på så sätt kan du använda listan "om och om igen". Smart va? 




Använd mini post-it lappar
Jag köper mina små mini post-it lappar på Muji på Åhlens. Perfekt till Fututeloggen om man inte vill skriva in något som man inte är helt säker på, eller planera semester veckor osv. 

Zig Clean Color dot pennor
Jag bara älskar Zig Clean Color dot pennorna! Jag använder dem flitigt i min BuJo. Som exempel kan du se det på packningslistan ovan. 



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärta fyllt med rosor och egentextat satinband

Inför min pappas begravning, gjorde jag detta oasis hjärta fyllt med röda rosor samt textade bandet själv. För mig blev det en personlig gåva att ha gjort det själv, samtidigt som det kostade mycket mindre än om man beställt från en blomsterhandlare. Just röda rosor var min pappas favorit blomma. Oasishjärta fyllt med röda rosor till min pappsi Du behöver: Oasis hjärta (jag köpte mitt via kalasdekorationer.se)  Röda rosor (jag använde ca 50 st rosor till detta hjärta) Gröna blad av något slag ex murgröna (till sidan). Jag hittade ingen murgröna med hittade en annan sort som jag använda mig av. Nålar (om du behöver fästa det gröna)  Vitt satin band 75 mm (jag köpte en rulle via kalasdekorationer.se) Penna att texta med (guld samt svart)  Sax  Gör så här:  Oasishjärtat  Gör hjärtat dagen innan den ska ges bort.  Lägg oasis blocket i badkaret och låt den suga upp vattnet i 1-2 timmar.  Lägg oasis blocket på tidningspapper när du arbetar med den. Oasis hjärt

Personlig tavla (Word cloud)

Det finns många sidor på internet, där du själv kan skapa word clouds, dvs du tar en bunt med ord och sen fixar programmet på internet resten. Jag föredrar Wordle, som är enkel att använda. Gör så här: 1. innan du går in på internet, öppna word eller annat text program och skriv ned det du vill ha med. Ett förslag är exempelvis text till din make, fru, barn eller bästa vän är. Ex ord som beskriver dessa personer, som exempel: Maria, Fru, Syster, Kreativ, Dansar, Segling, Resor, Böcker osv. Det är bra spalta upp i ett skrivprogram innan du börjar, så du har det klart för dig. 2. gå in på wordle (se länk upptill) och klistra in alla ord. De ord som du vill ska synas större, skriver du in flera gånger. Ex, vill du att ordet Maria, ska stå jätte stort, skriver du Maria flera gånger (ex Maria Maria Maria Maria Maria). Ta sedan andra ord och skriv in dem mindre antal gånger. Prova dig fram. 3. Klicka på "create". Sen kan du ändra font (= typsnitt) samt färg och hur d

Toalettbomb

Att använda bikarbonat i städningen är både effektivt, billigt men också miljövänligt! Här kommer ett recept på toalett bomber som du har i din toalett för rengöring! Om du vill använda enbart bikarbonat för rengöring i kök och badrum kan du enbart lägga lite bikarbonat på en fuktig trasa och sedan gnugga på ytorna. Därefter skölj med vatten. Om du har en fläck som inte går bort trots detta kan du blanda en "pasta" som består av tre delar bikarbonat, en del med vatten. Lägga detta på området och därefter gnuggar du igen med trasan. Skölj sista av med vatten. För att göra toalettbomber behöver du: 1,5 dl Bikarbonat  0,5 dl Citronsyra Eterisk olja, ca 80 droppar ex Citron  Vatten Silikonform  Vinyl vantar  skål  mått  Bikarbonat och citronsyra finns bland kryddorna i vanlig matvarubutik.  Gör så här: Blanda bikarbonatet med citronsyran i en skål. Jag använde vinyl handskar för blandningen.  Tillsätt eteriska olja och blanda väl.  Blandningen är klar n