Fortsätt till huvudinnehåll

Packa lätt och smart!

Här kommer mina tips för att packa lätt och smart! 

Aleppotvålen - ersätter flera produkter i en enda! 

Aleppo heter tvålen som kan ersätta detta i din necesär: 
  • duschtvål 
  • shampoo
  • raklödder
  • fläckborttagning
  • handtvätt
Tvålen fungerar (löddrar) även i saltvatten - vilket är en bonus. Ett annat plus är att du kan ta med tvålen i handbagaget, eftersom tvålen är i fast form. Små "mini" Aleppotvålar finns bl.a. hos Jordklok.se

Jag har också hittat info om att man även kan diska med tvålen - men om det fungerar - återstår att se.

Kokosolja - det enda du behöver (förutom Aleppotvålen)? 

Liksom Aleppotvålen är kokosoljan en mångsidig produkt. I rumstemperatur är den i fast form, men blir det för varmt (eller om du befinner dig i varmare länder) så kommer den att smälta och vara rinnig. Jag har bytt ut flera av mina produkter i min resenecesär och tar nu med mig en liten burk med kokosolja istället. Här är några förslag på vad du kan använda kokosolja till: 
  • hårbalsam
  • läppbalsam
  • hudkräm
  • sminkborttagningsmedel
  • badolja
  • rakkräm
  • torr hårbotten
  • deo (blandas bäst ihop med majsstärkelse och bakpulver)
  • glidmedel
  • "efter sol" 
Så om du ska resa "lätt-lätt" kanske du bara behöver ta med dig Aleppotvålen och kokosolja? Ersätter ju det mesta!

Handdukar

Om du ska ta med handduk, välj att ta med en microhandduk eller Hamam instället för "vanlig" badhandduk (om du inte vet med dig att du bor på hotell som har handduk). Tar mindre plats och väger mindre. Som microhandduk har vi Sea To Summit Airlite Towel XL, som är snabborkande och XL storleken är som en vanlig badhandduk: 132*54 cm. Vikten på denna handduk är endast 70 g och när den är i sin påse är den bara 9,5*6,5 cm. Tar alltså superliten plats. 

Kläder 

Matcha! 
Lägg ut de kläder du hade tänkt att ta med (exempelvis lägg ut allt på sängen) och kolla så att allt matchar. 



Smarta lätta jackor 
Jag har två jackor är lätta och smarta. 

Min lättviktsjacka är en jacka i märket Bergans och heter Roros Down Light Jacket med luva. Den är vindtät, gjord i vattenavvisande material och kan komprimeras ihop i sin egna innerficka. 

Den andra är en skaljacka från märket Jack Wolfskin som heter Jack Wolfskin women Jwp Shell. Jackan är lätt (ca 360 gram), går att packas i sin egna ficka, andas och är vind- och vattentät (regnpelare 20.000 mm och andas 15000 gr/m2/24h). Varför ta med en "vanlig" regnjacka när du har denna fantastiska jacka?  

Kläder i Merinoull - kläder som reglerar sig själva samt mindre tvätt
Merinoull är ett fantastiskt material. Med kläder i materialet merinoull behöver du inte oroa dig för att frysa, svettas eller behöva tvätta kläderna ofta! Enligt vissa sidor på internet så kan du ha exempelvis en top i merionull i 7 dagar i rad utan tvätt! 

Perfekta resebyxorna
Jag har hittat dom perfekta resebyxorna! Byxorna är i märket Peak Performance och heter Any Jersey. Egenskaperna för dessa byxor är fukttransporterande, har god andningsförmåga, snabbtorkande och 4-vägs strech. Dessa byxor är min nya favorit. Supersköna att flyga i, och passar lika bra på dagen som att gå ut på kvällen. 

Kjol + shorts = skorts!
Förra sommaren upptäckte jag tjusningen med skorts, dvs kjol som har som en innerbyxa. Jag har ganska tjocka lår och när jag använder kjol måste jag alltid ha thights eller cykelbyxor, annars får jag skavsår på mina lår. Men så provade jag skorts och är sedan dess fast! Och det finns väldigt bra utbud av detta på marknaden, så om du inte har provat än, gör det!
Tar ju liiiite mindre packning om man bara har ett plagg (skorts) istället för två plagg (kjol + cykelbyxa). 

Mjuka underkläder som andas
Bekväma och funktionella underkläder i bambu är min stora favorit! Bambu sägs vara av ett sådant material som reglerar temperaturen och låter din kropp andas. Den absorberar också fukt och ska även vara antibakriellt. 

Skor som tar liten plats 

Jag har ett par favorit skor som jag alltid tar med på mina sommarresor- och det är mina Butterfly twist ballerina skor. Dessa ballerinaskor kan man lätt "fälla ihop" så dom tar liten plats i resväskan. En av modellerna jag har är dessutom vattentäta! Löv it! 




Väskor 

Reseryggsäck som tar liten plats
Jag hittat den ultimata reseryggsäcken att ta med! Den tar liten plats (när den är ihopfälld är den lika liten som ett äpple), har en invändig säkerhetsficka, har ett fack på sidan (lagom för vattenflaska) och är lagom att ha som extra ryggsäck när du är ute på resa. Ryggsäcken heter Osprey Ultralight Stuff

Handbagage och axelremsväska som är extra skyddade!
Mitt handbagage och min axelremsväska som jag använder när jag är ute och reser är i märket Pacsafe. Pacsafe väskor är utvecklade för alla som vill skydda sig lite extra mot ficktjuvar (och vem vill inte det på semestern)?

Mitt handbagage är en ryggsäck är en Pacsafe MetroSafe LS350. Ryggsäcken har bl.a. förstärkt med ett inre säkerhetsnät som finns både i botten, i fram och på sidopanelerna. Säkerhetsnätet heter eXomesh och är ett tänjbart varjernät som är gjort av rostfritt stål. Plus i kanten är att det också är mycket låg vikt!

I väskan finns det också en vadderad förvaring för surfplatta eller liten laptop som är skyddad enligt RFID, vilket gör att tjuvar inte kan läsa av microchip på kreditkort eller pass genom väskan.
Huvudfacken på ryggsäcken säkras i en karbinhake som är dold. Det går också att fästa dessa dragkedjors löpare med det utvändiga låset som heter Lock About Security Clip.

Ryggsäckens axelremmar är även de förstärkta med två inre stålvajrar så de inte går att skära av. På ena axelremmen finns en karbinhake som kan fästas av och sedan fästas kring ett annat föremål (som är ett fast föremål). På denna karbinhake krävs ett tvåhandsgrepp (Turn & Lock Security).
Den är också gjord i ett material som tål vatten 1000 mm.  

Min axelremsväska är en Pacsafe Metrosafe LS100 och liksom ryggsäcken så har den alla superbra features som den har! 

Ordning och reda i packningen 

Vill du ha ordning och reda i din packning? Då har jag ett förslag! Förra året stötte jag på packpåsar/packkuber - och sedan dess är jag fast! Med dessa packpåsar/packkuber blir packningen organiserad - jag lägger ex strumpor och trosor i en, toppar i en, badkläder i en. Nu har jag hittat ett favoritmärke, vilket är Eagle Creek, och är så nöjd! Packpåsarna finns i olika färger (vi har en varsin färg i familjen) och i olika storlekar. Finns också necessärer i samma märke. Jag har gjort egna namnlappar till dem så man lätt hittar vad som ligger i påsarna/kubarna. 





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärta fyllt med rosor och egentextat satinband

Inför min pappas begravning, gjorde jag detta oasis hjärta fyllt med röda rosor samt textade bandet själv. För mig blev det en personlig gåva att ha gjort det själv, samtidigt som det kostade mycket mindre än om man beställt från en blomsterhandlare. Just röda rosor var min pappas favorit blomma. Oasishjärta fyllt med röda rosor till min pappsi Du behöver: Oasis hjärta (jag köpte mitt via kalasdekorationer.se)  Röda rosor (jag använde ca 50 st rosor till detta hjärta) Gröna blad av något slag ex murgröna (till sidan). Jag hittade ingen murgröna med hittade en annan sort som jag använda mig av. Nålar (om du behöver fästa det gröna)  Vitt satin band 75 mm (jag köpte en rulle via kalasdekorationer.se) Penna att texta med (guld samt svart)  Sax  Gör så här:  Oasishjärtat  Gör hjärtat dagen innan den ska ges bort.  Lägg oasis blocket i badkaret och låt den suga upp vattnet i 1-2 timmar.  Lägg oasis blocket på tidningspapper när du arbetar med den. Oasis hjärt

Personlig tavla (Word cloud)

Det finns många sidor på internet, där du själv kan skapa word clouds, dvs du tar en bunt med ord och sen fixar programmet på internet resten. Jag föredrar Wordle, som är enkel att använda. Gör så här: 1. innan du går in på internet, öppna word eller annat text program och skriv ned det du vill ha med. Ett förslag är exempelvis text till din make, fru, barn eller bästa vän är. Ex ord som beskriver dessa personer, som exempel: Maria, Fru, Syster, Kreativ, Dansar, Segling, Resor, Böcker osv. Det är bra spalta upp i ett skrivprogram innan du börjar, så du har det klart för dig. 2. gå in på wordle (se länk upptill) och klistra in alla ord. De ord som du vill ska synas större, skriver du in flera gånger. Ex, vill du att ordet Maria, ska stå jätte stort, skriver du Maria flera gånger (ex Maria Maria Maria Maria Maria). Ta sedan andra ord och skriv in dem mindre antal gånger. Prova dig fram. 3. Klicka på "create". Sen kan du ändra font (= typsnitt) samt färg och hur d

Toalettbomb

Att använda bikarbonat i städningen är både effektivt, billigt men också miljövänligt! Här kommer ett recept på toalett bomber som du har i din toalett för rengöring! Om du vill använda enbart bikarbonat för rengöring i kök och badrum kan du enbart lägga lite bikarbonat på en fuktig trasa och sedan gnugga på ytorna. Därefter skölj med vatten. Om du har en fläck som inte går bort trots detta kan du blanda en "pasta" som består av tre delar bikarbonat, en del med vatten. Lägga detta på området och därefter gnuggar du igen med trasan. Skölj sista av med vatten. För att göra toalettbomber behöver du: 1,5 dl Bikarbonat  0,5 dl Citronsyra Eterisk olja, ca 80 droppar ex Citron  Vatten Silikonform  Vinyl vantar  skål  mått  Bikarbonat och citronsyra finns bland kryddorna i vanlig matvarubutik.  Gör så här: Blanda bikarbonatet med citronsyran i en skål. Jag använde vinyl handskar för blandningen.  Tillsätt eteriska olja och blanda väl.  Blandningen är klar n