Fortsätt till huvudinnehåll

Krisskafferi och krisplan

Vi är förberedda - vi preppar mat i lager i vårt "kris-skafferi" samt har en krisplan 

Hur länge kan du leva på maten i ditt skafferi/torrförråd? Har du reflekterat över hur du skulle göra för att lösa vardagen vid kris? 

Vi är vana att det alltid finns vatten i kranen, att elen fungerar och att vi kan åka och handla. Men vad händer om detta slås ut? Var gör du om det exempelvis inträffar en stor snöstorm, bränder, strömavbrott, nytt virus som leder till en lockdown eller en hackare som fått ned betalsystemet för en eller flera matvarubutiker? Vad skulle du behöva för att klara dig (eller din familj) utan att kunna handla på en vecka? 

För ca två år sedan satte jag ihop en krislåda i händelse av kris, enligt broschyren som MSB hade skickat ut. Jag bunkrade upp så att vi skulle ha mat och förnödenheter så att det räckte i vår familj i minst 7 dagar. Rekommendation från MSB (läst på deras hemsida nu 2022-03-13) är att man bör kunna ta eget ansvar för den egna försörjningen i en vecka.. Inlägget som jag skrev om vår krislåda kan du läsa om här! 

Under 2021 har jag roddat om lite med krislådan så det istället numera är ett kris-skafferi och har även satt ett nytt mål gällande vår krisplan. Målet är nu att vi som familj ska kunna klara av att ha mat och förnödenheter (reservförråd) i minst 14 dagar. Med det betyder att vi ska kunna äta från den mat som finns i vårt lager/skafferi, i minst 14 dagar (utan att behöva lämna huset). För att lyckas med det har jag lagt upp en annan strategi än tidigare. Tidigare hade jag samlat på oss "krismaten" i separata platslådor och därefter gått igenom platslådorna minst 1 ggr om året (för att kolla så maten inte passerat bäst-före-datum). 

Ny strategi 
Vår nya strategi är en helt annan - nu har jag satt upp en lagerhylla i vårt förråd, där "nöd" maten nu finns ihop med de andra torrvaror som vi använder hemma till vardags. Mera som ett "kris-skafferi". Grundregeln är att det ska finnas minst 2-3 av varje produkt i skafferiet. Så varje gång något är slut, går vi till förrådet och tar varan där, istället för att behöva åka till affären varje gång. Vi "roterar" alltså av det som vi använder oss av. På så vis blir det rotation och jag behöver inte tänka på att gå igenom vilka varor där bäst-före-datum har passerat. Därefter ser vi till att köpa in det vi tagit från förrådet, nästa gång vi storhandlar. 

Organiserat 
Nytt är också att jag organiserat i hyllan till olika lådor/avdelningar. På så sätt blir det överskådligt för mig och resten av familjemedlemmarna. Exempelvis så har jag nu lådor för: 
  • smaksättning (ketchup, senap, buljong) 
  • hygienartiklar (tvål, bindor, tandkräm) 
  • bakning (socker, salt, bakpulver, vaniljsocker) 
  • Sylt, mos och marmelad 
  • Pasta, ris och nudlar 
  • Bröd, kex och kakor
  • Mjöl, havregryn 
  • Husapotek (plåster, värktabletter och andra mediciner) 
  • Städ, tvätt och disk (glöm inte handsprit, engångshandskar och munskydd) 
  • Husdjur 
  • Snacks (chips, popcorn) 
  • kryddor
  • Förbrukningsartiklar (soppåsar, aluminiumfolie) 
Av toalett- och hushållspapper ser vi alltid till att ha papper så det räcker för minst 14 dagar. 

Veckomeny för 14 dagar 
Som tidigare har ja gjort en "veckomeny" för 14 dagar för vår familj som utgår från de varor jag har i kris-skafferiet. Den förutsätter att vi inte har tillgång till de varor som vi normalt skulle ha tillgång till via kyl och frys. Veckomeny hittar du här! 

Nytt i kris-skafferiet 
Lite nytt till kris-skafferiet har tillkommit sedan sist. Det är en låda med engångsartiklar. Skulle vattnet stängas av eller ta slut, så är det skönt att behöva tänkte på att slösa vatten på att diska tallrikar, glas och bestick. Därför har jag köpt på mig lite sådan som ska användas i nödfall. 

Lite mera nytt
Jag har också köpt på mig lite mera nytt, som jag inte hade tidigare, till kris-skafferiet. Det är bland annat sådant som klarar sig i rumstemperatur innan de öppnas: 
  • mjölk med lång hållbarhet
  • havredryck
  • mandeldryck
  • kondenserad mjölk
  • spraygrädde 
  • juicer/stilldrinks 
  • chips, snacks 
  • kakor och annat gott (godis) 
Baka bröd utan el
Om elen slutar fungera, så är vårt stormkök tänkt att fungera för matlagning. Vi har också en gasolgrill samt öppen spis som vi skulle kunna använda. I förebyggande syfte, har jag därför sökt och hittat flera recept på hur man ex kan laga bröd och bakverk via ett stormkök. Detta är nu nedskrivet, utskrivet och förvaras ihop med krismaten i lagerhyllan. Recepten som jag skrivit ned, hittar du här! 

Preppa det du äter, ät det du preppar! 
Om du har möjlighet och utrymme: preppa det du äter och ät det du preppar som är i matväg. Genom att göra detta blir det rotation och du slipper tänka på när "sista datum" har passerat. 

Vår skafferi är redo för kris och det det kan ju exempevis vara en lockdown eller karantän på 2 veckor, ett större elavbrott eller att du inte kan betala med kort i matvarubutikerna (exempevis det som Coop råkade ut för 2021). 

Det känns bra att vara förberedd, speciell så här i ovissheten med det krig som förekommer inte allt för långt borta från oss just nu (mars 2022). 

Andra tips! 
Att tänkte på kring livsmedel till krislåda eller kris-skafferi: 
  • att den kan tillagas snabbt (välj ex snabbris och snabbmakaroner) 
  • inte kräver vatten för tillagning (köp in färdiga pastasåser, krossade tomater, soppor på burk osv)
  • eventuellt kan ätas utan tillagning 
  • inte behöver förvaras i kyl eller frys 
Tips! jag passar på att köpa in min mat från bl.a. matsmart.se för att fylla upp vårt skafferi! 

Nödnummer samt närmaste skyddsrum 
Skulle du behöva lämna hemmet och bege dig till ett skyddsrum, är det bra om du också (innan) redan tittat ut var närmaste skyddsrum finns. Jag har skrivit ut en karta och har markerat på den var våra närmaste skyddsrum finns. 

Tänk också att skriva ut och ta med en lapp med följande information: 
  • checklista vad du behöver ta med till skyddsrummet
  • telefonnummer och adress till nära och kära (kan du annars alla telefonnummer i huvudet om mobilens batteri tar slut?) 
  • försäkringar och bankkonton 
  • telefonnummer för nödnummer
Nyttiga länkar att läsa mera på: 
msb.se
livsmedelsverket.se
rodakorset.se
krisinformation.se
Krisberedskapsveckan - https://www.msb.se/krisberedskapsveckan 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärta fyllt med rosor och egentextat satinband

Inför min pappas begravning, gjorde jag detta oasis hjärta fyllt med röda rosor samt textade bandet själv. För mig blev det en personlig gåva att ha gjort det själv, samtidigt som det kostade mycket mindre än om man beställt från en blomsterhandlare. Just röda rosor var min pappas favorit blomma. Oasishjärta fyllt med röda rosor till min pappsi Du behöver: Oasis hjärta (jag köpte mitt via kalasdekorationer.se)  Röda rosor (jag använde ca 50 st rosor till detta hjärta) Gröna blad av något slag ex murgröna (till sidan). Jag hittade ingen murgröna med hittade en annan sort som jag använda mig av. Nålar (om du behöver fästa det gröna)  Vitt satin band 75 mm (jag köpte en rulle via kalasdekorationer.se) Penna att texta med (guld samt svart)  Sax  Gör så här:  Oasishjärtat  Gör hjärtat dagen innan den ska ges bort.  Lägg oasis blocket i badkaret och låt den suga upp vattnet i 1-2 timmar.  Lägg oasis blocket på tidningspapper när du arbetar med den. Oasis hjärt

Personlig tavla (Word cloud)

Det finns många sidor på internet, där du själv kan skapa word clouds, dvs du tar en bunt med ord och sen fixar programmet på internet resten. Jag föredrar Wordle, som är enkel att använda. Gör så här: 1. innan du går in på internet, öppna word eller annat text program och skriv ned det du vill ha med. Ett förslag är exempelvis text till din make, fru, barn eller bästa vän är. Ex ord som beskriver dessa personer, som exempel: Maria, Fru, Syster, Kreativ, Dansar, Segling, Resor, Böcker osv. Det är bra spalta upp i ett skrivprogram innan du börjar, så du har det klart för dig. 2. gå in på wordle (se länk upptill) och klistra in alla ord. De ord som du vill ska synas större, skriver du in flera gånger. Ex, vill du att ordet Maria, ska stå jätte stort, skriver du Maria flera gånger (ex Maria Maria Maria Maria Maria). Ta sedan andra ord och skriv in dem mindre antal gånger. Prova dig fram. 3. Klicka på "create". Sen kan du ändra font (= typsnitt) samt färg och hur d

Toalettbomb

Att använda bikarbonat i städningen är både effektivt, billigt men också miljövänligt! Här kommer ett recept på toalett bomber som du har i din toalett för rengöring! Om du vill använda enbart bikarbonat för rengöring i kök och badrum kan du enbart lägga lite bikarbonat på en fuktig trasa och sedan gnugga på ytorna. Därefter skölj med vatten. Om du har en fläck som inte går bort trots detta kan du blanda en "pasta" som består av tre delar bikarbonat, en del med vatten. Lägga detta på området och därefter gnuggar du igen med trasan. Skölj sista av med vatten. För att göra toalettbomber behöver du: 1,5 dl Bikarbonat  0,5 dl Citronsyra Eterisk olja, ca 80 droppar ex Citron  Vatten Silikonform  Vinyl vantar  skål  mått  Bikarbonat och citronsyra finns bland kryddorna i vanlig matvarubutik.  Gör så här: Blanda bikarbonatet med citronsyran i en skål. Jag använde vinyl handskar för blandningen.  Tillsätt eteriska olja och blanda väl.  Blandningen är klar n