Fortsätt till huvudinnehåll

Bullet Journal för arbetet/jobbet

Jag tänkte dela med mig av lite tips om vad jag har i min Bullet Journal för arbetet och vad jag använder den för.

Varför använder jag en anteckningsbok när det finns bra program på datorn att använda? 
Jag började med med en "Bu-Jo" för jobbet 2017 och tycker mig ha arbetat fram ett system för mig. Personligen tycker jag om att använda "papper och penna" för att planera, projektleda och för anteckningar. Därför är min Bullet Journal ett bra komplement till de program som jag idag använder mig av via datorn. Jag försöker i största mån inte "bokföra något dubbelt"- dvs att jag både skriver anteckningar i min anteckningsbok och sedan skriver jag även in det i ex OneNote på datorn. Vissa undantag finns - exempelvis så har jag vissa saker i min Bujo för arbetet som mera är kortfattad info, medan jag på datorna har mera omfattande info om ex utveckling, projektplanering osv.

Innehåll i en Bullet Journal för arbetet. 
Innehållet i en Bullet Journal är det bara du som bestämmer hur du vill ha. Du kanske bara använder den till att skriva upp allt som ska göras, eller gör olika planeringar av olika det slag. Vi är alla olika, har olika arbeten och olika behov. Prova dig fram vad som passar bäst för dig.

Min Buller Journal för arbetet 
Innehåll i min Bullet Journal för arbetet 2020 är just nu:

  1. Index
  2. Key
  3. Futurelog (4 sidor). Här skriver jag upp alla lovdagar, ledighet, werbinar jag ska hålla, genomgångar jag ska hålla , när deadlines infaller, viktiga händelser/event osv. Visar en översikt i kalenderform. 
  4. Årsöversikt (4 sidor) med 3 månader per sida. En del kallar dessa uppslag för "Calenderindex". 
  5. Semesterplanering. Här skriver jag ned vilka dagar som jag tar föräldraledig (FL) eller Semester (SEM). Se bild nedan. 
  6. Mina arbetsuppgifter. Här noterar jag det jag gör löpande men också det som jag gjort under året (ex avslutade projekt osv) 
  7. Projekt fokus (2 sidor). Detta uppslag använder jag för att hålla koll på alla projekt som jag är leder eller är delaktig i. Det ger en bra översikt och jag ser om det är något som behöver göras i respektive projekt. Se bild nedan 
  8. Webinar planering för planering om vad jag ska ta upp på kommande webinar som jag ska hålla.
  9. Workplace inlägg, för planering vad jag ska lägga ut för inlägg på workplace (och när) 
  10. Status på utveckling (statusarna är upp delade och när en status är gjord, blir den ifylld. Se bild nedan.  

Key
Jag har symboler i denna bujo som jag inte har i den privata, och dessa är relaterade till mitt arbete. Exempelvis så har jag webinar, måste ha koll på deadlines, håller genomgångar osv, så därför har jag skapat mig mina egna symboler.

Key Bullet Journal för arbetet


Semesterplanering Bullet Journal för arbetet

Status på utveckling i min Bullet Journal på arbetet

Projektplanering i min Bullet Journal på arbetet
Efter innehållet ovan, kommer månadsöversikten för aktuell månad (ett uppslag) och sedan kommer per arbetsvecka i den aktuella månaden (en vecka per uppslag). Veckouppslagen fylls därefter på med sånt som ska göras/uppgifter. 

Längst bak har jag även med detta:
  • Att ha med/i nästa Bujo 
  • Idéer på bra layouter som jag vill testa 
  • Habit tracker (frukt, vatten, matlåda) för hela året 

Flikar 
På MUJI så har jag köpt tre pack med små post-it notes som ser ut som små flikar. Dessa använder jag både som post-it i boken men också som flikar. För att säkerställa att dom sitter, så brukar jag ta en liten tejpbit som extra hjälp.

Flikar i min Bullet Journal för arbetet
Avstämningsmöten, möten och andra anteckningar
Min arbetsbujo fylls snabbt upp med anteckningar som jag gör från avstämningsmöten (som jag själv håller i ), möten som jag medverkar i samt andra anteckningar/utredningar, planeringar och projekt.

Jag har 2 tips som jag gärna delar med mig av.

1. För de möten som du själv håller i: använd en överstrykningspenna till rubriken och bestäm vilken färg som ska vara för "de möten du själv håller i". Jag använder denna färgpennan och använder den som grund för att skriva rubrik för mötet och sedan datum. Under datumet skriver jag vilka som var närvarande på mötet. För de andra mötena, använder jag samma "teknik" fast med en annan färg. På så sätt kan jag se om det var en anteckning för ett möte som jag själv höll i eller om det var ett möte jag deltog i.
Tips Bullet Journal för arbetet

2. I din index så kan du använda EN RUBRIK/INNEHÅLL om du (som jag) har återkommande avstämningsmöten eller liknande. På så sätt ser u att du gjort notiser från ett visst möte/tema/område ex sida 7, 15, 67 och 78. Se bild nedan

Index Bullet Journal arbete 
PS. Är du helt ny på det här med Bullet Journal så kan du kika på en kort film på denna sida! D.S

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärta fyllt med rosor och egentextat satinband

Inför min pappas begravning, gjorde jag detta oasis hjärta fyllt med röda rosor samt textade bandet själv. För mig blev det en personlig gåva att ha gjort det själv, samtidigt som det kostade mycket mindre än om man beställt från en blomsterhandlare. Just röda rosor var min pappas favorit blomma. Oasishjärta fyllt med röda rosor till min pappsi Du behöver: Oasis hjärta (jag köpte mitt via kalasdekorationer.se)  Röda rosor (jag använde ca 50 st rosor till detta hjärta) Gröna blad av något slag ex murgröna (till sidan). Jag hittade ingen murgröna med hittade en annan sort som jag använda mig av. Nålar (om du behöver fästa det gröna)  Vitt satin band 75 mm (jag köpte en rulle via kalasdekorationer.se) Penna att texta med (guld samt svart)  Sax  Gör så här:  Oasishjärtat  Gör hjärtat dagen innan den ska ges bort.  Lägg oasis blocket i badkaret och låt den suga upp vattnet i 1-2 timmar.  Lägg oasis blocket på tidningspapper när du arbetar med den. Oasis hjärt

Personlig tavla (Word cloud)

Det finns många sidor på internet, där du själv kan skapa word clouds, dvs du tar en bunt med ord och sen fixar programmet på internet resten. Jag föredrar Wordle, som är enkel att använda. Gör så här: 1. innan du går in på internet, öppna word eller annat text program och skriv ned det du vill ha med. Ett förslag är exempelvis text till din make, fru, barn eller bästa vän är. Ex ord som beskriver dessa personer, som exempel: Maria, Fru, Syster, Kreativ, Dansar, Segling, Resor, Böcker osv. Det är bra spalta upp i ett skrivprogram innan du börjar, så du har det klart för dig. 2. gå in på wordle (se länk upptill) och klistra in alla ord. De ord som du vill ska synas större, skriver du in flera gånger. Ex, vill du att ordet Maria, ska stå jätte stort, skriver du Maria flera gånger (ex Maria Maria Maria Maria Maria). Ta sedan andra ord och skriv in dem mindre antal gånger. Prova dig fram. 3. Klicka på "create". Sen kan du ändra font (= typsnitt) samt färg och hur d

Toalettbomb

Att använda bikarbonat i städningen är både effektivt, billigt men också miljövänligt! Här kommer ett recept på toalett bomber som du har i din toalett för rengöring! Om du vill använda enbart bikarbonat för rengöring i kök och badrum kan du enbart lägga lite bikarbonat på en fuktig trasa och sedan gnugga på ytorna. Därefter skölj med vatten. Om du har en fläck som inte går bort trots detta kan du blanda en "pasta" som består av tre delar bikarbonat, en del med vatten. Lägga detta på området och därefter gnuggar du igen med trasan. Skölj sista av med vatten. För att göra toalettbomber behöver du: 1,5 dl Bikarbonat  0,5 dl Citronsyra Eterisk olja, ca 80 droppar ex Citron  Vatten Silikonform  Vinyl vantar  skål  mått  Bikarbonat och citronsyra finns bland kryddorna i vanlig matvarubutik.  Gör så här: Blanda bikarbonatet med citronsyran i en skål. Jag använde vinyl handskar för blandningen.  Tillsätt eteriska olja och blanda väl.  Blandningen är klar n