Fortsätt till huvudinnehåll

Min Bujo (Bullet Journal) för 2020

Snart är det dax för ett nytt år, och med det - en NY Bullet Journal. Min nuvarande är en Leuchtturm1917 och då jag tycker att vissa pennor "blöder igenom" lite för lätt, så valde jag att köpa en Paperblanks denna gång. Kändes direkt som rätt val, dels för att pappret är lite tjockare och "glattare", sen är storleken lite +A5 och sen fick man med en stencilmall som låg lite gömd på slutet. Så bra!

Undrar du vad en Bullet Journal är? Kika på mina tidigare blogg inlägg/sida om Bullet Journal eller gå till www.bulletjournal.com. 


Detta har jag med i min "Bujo" för 2020 

  • Future log
Futurelog för 2020 Bullet Journal

  • Mål 2020. Här skriver jag in olika mål och jag har gjort olika kategorier som är: 
    • Hälsa
    • Skapa
    • Resor
    • Vänner /middag/fest
    • Familj
    • Evenemang
    • Ekonomi
    • Huset
    • Min make
    • Mig själv
  • Årskrönika.  Här kommer jag fylla i sånt som händer under året. Har  gjort upp det som en tidslinjer med månader. 
Årskrönika tidslinje med månader 

  • Semester planering. Översikt över alla studiedagar som sonen har via skolan (stängt), lov, semester och planerade resor. 
  • Läsjournal (böcker jag läst) 
Läslogg/Läsjournal 

  • Habit tracker årsvis 
  • Filmer/serier att se under året 
  • Webbsidor (adresser indelat i olika kategorier) 
  • Mina vänner. Här fyller jag i när jag träffat mina vänner och vad vi gjort (ex lunch, middag, aw eller annat) 
Sida när jag träffat mina vänner

  • Klädinventering för sonen 
  • Att köpa på Ikea
  • Att köpa på Ge-kås 
  • Middagstips. När jag ibland sitter och gör middagsplanerna inför kommande månad, är det skönt att ha något att gå tillbaka till/kika på. Här har jag uppdelat upp det på olika kategorier, ex kött, fisk, vegetarisk. 
Middagstips - din hjälp att planera middagarna

  • Min viktresa. Jag behöver förbättra min hälsa och därmed gå ned i vikt. Har gjort en sida uppslag för just min viktresa. 
Min viktresa

  • Pysselidéer 
  • Citat 
  • 20 före 2020 (20 grejer/saker som jag vill göra innan 2020 är slut) 
  • Planering sonens 7 år kalas 
  • Förnya mig 2020 (1 sak jag vill bli bättre på, 2 saker jag vill prova, 3 saker jag vill lära mig)
Förnya mig under 2020

  • Familjemål/plan för 2020 (ny familjetradition, bucketlist, familjens ledord och familjens motto)
Familjemål Bullet Journal

  • Mer och Mindre (under 2020 vill jag.... mindre x, och mer y)
Mer och Mindre under 2020

  • Rent Hem. Checklista för vad som ska göras dagligen, veckovis, varannan vecka, varje månad, var tredje månad och så årligen. Jag för också in detta i månadsuppslaget.  


Månadsuppslag

Då detta är min tredje Bujo så har jag kommit underfund med vad jag önskar ha med på mina månadsuppslag och det är detta:
  • Kalender
  • Tracker för matlåda (till lunch) samt att jag fyller i checklistan för viktväktarna. Sen har jag även en tracker för annat som är årsvis (ex mens, träning) men den har jag på annat ställe. 
  • Att göra 
  • Middagar 
  • Gratitude log 
  • Minnen (sånt som händer den månaden som är kul/värt att minnas!) 
  • Rent Hem (när det ska städas) 
  • Citat 
Här är några av de sidor som jag gjort inför 2020

Månadsöversikt Januari 2020 Bullet Journal

Månadsöversikt Februari 2020 Bullet Journal

Månadsöversikt Mars 2020 Bullet Journal

Månadsöversikt Maj 2020 Bullet Journal

Pennor och annat jag använder i min Bullet Journal 

Dessa är de mest förekommande pennor som jag använder mig av, förutom en blyertspenna och sudd:

Brushlettering
  • Faber-Castell Pitt Artist Pen Brush 
  • Pentel Touch 
Linjer och textning
  • Uni Fine Line 0,5
  • Pigma Micron 02 
  • Pigma Micron 003 (bl.a. till siffror och text som ska vara litet/smått) 
Färgning och ifyllnad 
  • Stabilo Boss mini - pastellfärger (se bild Januari månadsuppslag för lila färgen)
  • Tombow ABt färg 623 (ljuslila), 723 (ljusrosa), N52 (ljusgrå)
  • Fabel-Castell Pitt Artist Pen brush Deep Scarlet Red 219 (se bild Februari månadsupplag)
  • Fabel-Castell Pitt Artist Pen brush Middle purple pink 125 (se bild Maj månadsuppslag)
  • Fabel-Castell Pitt Artist Pen brush Green Gold 268 (se bild Mars månadsuppslag) 










Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärta fyllt med rosor och egentextat satinband

Inför min pappas begravning, gjorde jag detta oasis hjärta fyllt med röda rosor samt textade bandet själv. För mig blev det en personlig gåva att ha gjort det själv, samtidigt som det kostade mycket mindre än om man beställt från en blomsterhandlare. Just röda rosor var min pappas favorit blomma. Oasishjärta fyllt med röda rosor till min pappsi Du behöver: Oasis hjärta (jag köpte mitt via kalasdekorationer.se)  Röda rosor (jag använde ca 50 st rosor till detta hjärta) Gröna blad av något slag ex murgröna (till sidan). Jag hittade ingen murgröna med hittade en annan sort som jag använda mig av. Nålar (om du behöver fästa det gröna)  Vitt satin band 75 mm (jag köpte en rulle via kalasdekorationer.se) Penna att texta med (guld samt svart)  Sax  Gör så här:  Oasishjärtat  Gör hjärtat dagen innan den ska ges bort.  Lägg oasis blocket i badkaret och låt den suga upp vattnet i 1-2 timmar.  Lägg oasis blocket på tidningspapper när du arbetar med den. Oasis hjärt

Personlig tavla (Word cloud)

Det finns många sidor på internet, där du själv kan skapa word clouds, dvs du tar en bunt med ord och sen fixar programmet på internet resten. Jag föredrar Wordle, som är enkel att använda. Gör så här: 1. innan du går in på internet, öppna word eller annat text program och skriv ned det du vill ha med. Ett förslag är exempelvis text till din make, fru, barn eller bästa vän är. Ex ord som beskriver dessa personer, som exempel: Maria, Fru, Syster, Kreativ, Dansar, Segling, Resor, Böcker osv. Det är bra spalta upp i ett skrivprogram innan du börjar, så du har det klart för dig. 2. gå in på wordle (se länk upptill) och klistra in alla ord. De ord som du vill ska synas större, skriver du in flera gånger. Ex, vill du att ordet Maria, ska stå jätte stort, skriver du Maria flera gånger (ex Maria Maria Maria Maria Maria). Ta sedan andra ord och skriv in dem mindre antal gånger. Prova dig fram. 3. Klicka på "create". Sen kan du ändra font (= typsnitt) samt färg och hur d

Toalettbomb

Att använda bikarbonat i städningen är både effektivt, billigt men också miljövänligt! Här kommer ett recept på toalett bomber som du har i din toalett för rengöring! Om du vill använda enbart bikarbonat för rengöring i kök och badrum kan du enbart lägga lite bikarbonat på en fuktig trasa och sedan gnugga på ytorna. Därefter skölj med vatten. Om du har en fläck som inte går bort trots detta kan du blanda en "pasta" som består av tre delar bikarbonat, en del med vatten. Lägga detta på området och därefter gnuggar du igen med trasan. Skölj sista av med vatten. För att göra toalettbomber behöver du: 1,5 dl Bikarbonat  0,5 dl Citronsyra Eterisk olja, ca 80 droppar ex Citron  Vatten Silikonform  Vinyl vantar  skål  mått  Bikarbonat och citronsyra finns bland kryddorna i vanlig matvarubutik.  Gör så här: Blanda bikarbonatet med citronsyran i en skål. Jag använde vinyl handskar för blandningen.  Tillsätt eteriska olja och blanda väl.  Blandningen är klar n