Fortsätt till huvudinnehåll

Glasbetong block lampa med egen text

Att designa sina egna lampor i glasbetong block och med hjälp av en Silhouette Cameo 3 maskin är relativt enkelt (och billigt)! Har du bra fantasi så kan du göra fina presenter till både bröllopspresent, julklapp, fröken eller inflyttningspresent!

Färdigt resultat

Du behöver: 

  • Glasbetong block (jag använde klarglas och målade sedan med vitt glaslack så det blev mera frostat). Glasbetong block finns bl.a. på Bauhaus för ca 20 kr
  • Diamant/kakelborr på minst 8 mm
  • Borr 
  • Glaslack vitt (om du vill ha ytan lite mera frostad) 
  • Pensel om du ska måla 
  • Batteridriven miniljusslinga (jag köpte min på Biltema för ca 29 kr) 
  • Silohouette Cameon maskin
  • Svart vinyl 
  • Transfer papper
  • Spattel 

Gör så här:

  1. Börja med att borra hålet. Här gäller det att ha tålamod. Du ska borra på lägsta nivån, ganska långsamt (ej snabbt) och hela tiden ha vatten till hands och spruta på. Det tar ca 10-15 min så det gäller att vara tålmodig. Ett annat alternativ är att hål inte borras, utan ljusslingan tejpas fast på baksidan. 
  2. Om så önskas: måla glasblocket med vitt glasfärg och låt torka i minst 24 timmar. Genom att måla blir det mera "frostigt". 
  3. Designa text i Silohouette Studio. OBS försök inte har för många "krusiduller" om du ex ska skriva ut ett monogram. Det är mycket pill och risk för att det går fel. 
  4. Skriv ut din text på svart vinyl i din Silohuette Cameon maskin. 
  5. Klipp ut som en ram runt texten och dra därefter förskiktigt bort överflödig vinyl så du enbart ha texten/symbolen kvar. 
  6. Klipp ut en transfer bit och ta bort skyddspappret. Lägg transfer biten försiktigt över texten/symbolen och använd gärna spattel för att jämna ut och få det att fästa på transfer pappret. 
  7. Dra försiktigt bort transferpappret så text eller symbol följer med.
  8. Lägg transferpappret med text eller symbol på det vitmålade (torkade!) glasblocket och använd en spattel för att få texten/symbolen att fästa. 
  9. Pilla i ljusslingan i hålet som du borrat. 
  10. KLART! 
Glasbetong block med ljusslinga (målad med vitt glaslack)

Borrat hål på sidan


Glasbetong block med egen text




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärta fyllt med rosor och egentextat satinband

Inför min pappas begravning, gjorde jag detta oasis hjärta fyllt med röda rosor samt textade bandet själv. För mig blev det en personlig gåva att ha gjort det själv, samtidigt som det kostade mycket mindre än om man beställt från en blomsterhandlare. Just röda rosor var min pappas favorit blomma. Oasishjärta fyllt med röda rosor till min pappsi Du behöver: Oasis hjärta (jag köpte mitt via kalasdekorationer.se)  Röda rosor (jag använde ca 50 st rosor till detta hjärta) Gröna blad av något slag ex murgröna (till sidan). Jag hittade ingen murgröna med hittade en annan sort som jag använda mig av. Nålar (om du behöver fästa det gröna)  Vitt satin band 75 mm (jag köpte en rulle via kalasdekorationer.se) Penna att texta med (guld samt svart)  Sax  Gör så här:  Oasishjärtat  Gör hjärtat dagen innan den ska ges bort.  Lägg oasis blocket i badkaret och låt den suga upp vattnet i 1-2 timmar.  Lägg oasis blocket på tidningspapper när du arbetar med den. Oasis hjärt

Personlig tavla (Word cloud)

Det finns många sidor på internet, där du själv kan skapa word clouds, dvs du tar en bunt med ord och sen fixar programmet på internet resten. Jag föredrar Wordle, som är enkel att använda. Gör så här: 1. innan du går in på internet, öppna word eller annat text program och skriv ned det du vill ha med. Ett förslag är exempelvis text till din make, fru, barn eller bästa vän är. Ex ord som beskriver dessa personer, som exempel: Maria, Fru, Syster, Kreativ, Dansar, Segling, Resor, Böcker osv. Det är bra spalta upp i ett skrivprogram innan du börjar, så du har det klart för dig. 2. gå in på wordle (se länk upptill) och klistra in alla ord. De ord som du vill ska synas större, skriver du in flera gånger. Ex, vill du att ordet Maria, ska stå jätte stort, skriver du Maria flera gånger (ex Maria Maria Maria Maria Maria). Ta sedan andra ord och skriv in dem mindre antal gånger. Prova dig fram. 3. Klicka på "create". Sen kan du ändra font (= typsnitt) samt färg och hur d

Toalettbomb

Att använda bikarbonat i städningen är både effektivt, billigt men också miljövänligt! Här kommer ett recept på toalett bomber som du har i din toalett för rengöring! Om du vill använda enbart bikarbonat för rengöring i kök och badrum kan du enbart lägga lite bikarbonat på en fuktig trasa och sedan gnugga på ytorna. Därefter skölj med vatten. Om du har en fläck som inte går bort trots detta kan du blanda en "pasta" som består av tre delar bikarbonat, en del med vatten. Lägga detta på området och därefter gnuggar du igen med trasan. Skölj sista av med vatten. För att göra toalettbomber behöver du: 1,5 dl Bikarbonat  0,5 dl Citronsyra Eterisk olja, ca 80 droppar ex Citron  Vatten Silikonform  Vinyl vantar  skål  mått  Bikarbonat och citronsyra finns bland kryddorna i vanlig matvarubutik.  Gör så här: Blanda bikarbonatet med citronsyran i en skål. Jag använde vinyl handskar för blandningen.  Tillsätt eteriska olja och blanda väl.  Blandningen är klar n